Hoe belangrijk zijn de onbetaalde zoekresultaten + 10 handige tips

Hoe belangrijk zijn de onbetaalde zoekresultaten + 10 handige tips

Elke marketingbureau strooit met de term SEO. Een beetje SEO hier, een beetje optimalisatie daar en klaar. Jouw nummer één positie in Google is binnen, toch?

Het klinkt te mooi om waar te zijn. Je betaalt een bureau meer dan €500,- per maand en in ruil daarvoor kom je op de eerste pagina van Google terecht, of zelfs op de allereerste plek.

Sorry. Maar ik ga je even uit die droom halen. Het is niet mogelijk.

Of niet mogelijk, dat is ook weer overdreven natuurlijk. Maar een gegarandeerde eerste plek krijgen in Google is lastig. Dit hangt af van verschillende factoren.

Hieronder benoem ik een paar factoren waardoor jouw positie (ranking) in Google wordt bepaald.

1. Je website is als spaghetti
De manier waarop- en waarmee jouw website is gemaakt heeft een grote invloed op de zoekmachine.

Bestaat jouw website uit spaghetticodes of is deze gebouwd door een webbureau die een mooie nette code heeft gemaakt? 

2. Je website is een goederentrein
Als je naar jouw website gaat, is deze dan binnen twee seconde geladen? Of duurt dit langer?

Als dit langer duurt dan is de kans groot dat punt één niet goed is, of dat jouw webhosting niet snel genoeg is.

Een snelle laadtijd heeft een enorme impact op jouw zoekresultaten.

Goederentrein
Is jouw website een goederentrein of een snelle sprinter?

3. De zoektermen
Uiteindelijk is dit allesbepalend: op welke zoekwoorden zoekt jouw potentiële klant? Als jij een webshop hebt waarop jij knakworsten verkoopt, dan is een zoekterm als ‘kebap online’ helemaal niet relevant.

Google weet dat ook. dus die gaat jou niet bovenaan zetten. Maar gebruik jij ‘online knakworst kopen’ als zoekterm, dan is de kans groter dan jij bovenaan komt te staan.

De bovenstaande drie punten zijn enorm belangrijk als het gaat om jouw positie in de zoekmachines als Google. Maar daarmee is nog niet alles (lees: lang niet) gezegd.

SEO - onbetaald resultaat
SEA of SEO?

Wat is SEO eigenlijk? En SEA? Letterlijke vertaling: SEO betekent Search Engine Optimization en SEA is Search Engine Advertising.

Zoals je aan de afkortingen kunt zien is het verschil best makkelijk. SEO zijn de niet-betaalde Google resultaten en SEA zijn de advertenties die je in een zoekmachine als Google ziet.

Jouw plek in de onbetaalde resultaten hangt van zoveel verschillende factoren af. Hierboven heb ik drie belangrijke factoren genoemd. Begin eens met werken aan die, maar bekijk ook eens de onderstaande factoren.

  1. Mobiele bruikbaarheid – is je website mobiel toegankelijk?
  2. Ben je actief op Social Media?
  3. Heeft elke pagina op jouw website en goede titel?
  4. Heeft jouw website een SSL certificaat – het groene hangslot?
  5. Call-to-actions – spoor jij jouw bezoeker aan om iets te doen?
  6. Geen kapotte links – verwijst elke link op jouw website naar een bestaande pagina?
  7. Zijn jouw contactgegevens goed zichtbaar?
  8. Heb je lastige teksten op je website, of is het goed te lezen?
  9. Heb je een sitemap gekoppeld aan je site?
  10. Heb je oude pagina’s verwijderd?

Heb je aanvullende tips? Of heb je een goede hersenkraker voor ons? Wij denken graag met je mee.

Wij zijn kosteloos telefonisch te bereiken via 085 301 9992 of via info@beezdesign.nl.

Like ons op Facebook om meer van dit soort berichten in jouw tijdlijn te krijgen.